Kembara si anarchist wannabe.


Title : Kembara si anarchist wannabe.

Medium : paper, pen, marker and photoshop

Technique : kerja dihari cuti…suka idealogi anarchist, lalu cuba libatkan diri..

23hb January 2008

Hari ini aku ingkar kepada kerajaan, kerana bekerja pada cuti umum yang diberikan..menurut buku aku boleh di kira anarchist, kerana bertindak tidak mengikut arahan yang di perintahkan, aku ingkar kata kerajaan, aku ingkar cuti yang baru di isytiharkan, itu semua rancangan membida undi dan menjaga hati, paklah..paklah. aku tetap redah, tanpa peduli dan tanpa rasa kesah. Dalam hati terbuku juga rasa benci..siapa yang sudi, pergi out station pagi-pagi hari. Cammon la..cuti ni.

Aku kuak kabus-kabus pagi, dikala pengikut hindu membuat ritual suci. Inilah thaipusam paling hambar dalam hidup aku berbanding tahun-tahun sebelum ni..hihi! dalam radio aku dengar si DJ pun tak puas hati, keje time cuti. Tambah pulak berita Keith Ledger mati. What a day..aku Cuma menanti apa yang bakal datang lagi lepas ini.

250 km, dan 500 km all together pergi dan pulang. Destinasi dari sunway ke kuantan pahang. It is like flying to the moon and back nak habaq kat hang. Apalah yang merasuk aku sampai sanggup kembara semata-mata untuk meeting bersama mereka. Ya, mereka yang bergelar dato’ yang sangat pelupa…sentiasa lupa, lupa siapa diri mereka, sentiasa alpa yang mereka itu manusia biasa. Jual cerita sana-sini tinggi-tinggi, jari telunjuk tegak menunding kemuka-muka rakyat biasa seperti aku..biarlah mereka. Aku seperti biasa tutup telinga, buat-buat leka. Politik bukan aku punya selera.

Habis meeting, dato’ nak belanja lunch. Dalam senyap aku menyelinap larikan diri dari golongan pelupa ini. Bukan apa, bukan tolak rezeki atau saja cari bala..aku Cuma kurang selera bila makan semeja. Mulut sekor-sekor bau najis, cakap semua nak manis. Aku terus pulang…

Jarak 250 km yang seterusnya..aku masih berasa seperti anjing. Bayangkan, projek bos aku punye, fees bos aku punye, reputasi bos aku punye, tapi…kerja aku punye, mengembara aku punye, maki hamun aku punye, penat sengkang mata aku punye, yang letih-letih semua aku punye, dia duduk relax letak tangan atas peha dan aku dapat gaji tetap macam biasa.

Aku tertipu dengan taktik bos aku, dia kata “kau pergi la meeting dulu, nanti khamis ganti cuti kau tu”. Dengan mudah dia meng’HINDRAF’kan aku. Taktik kotor kerajaan memberi cuti untuk mengambil hati penganut hindu. Kini dia guna kat aku. Nak buat macam mane lagi, jawatan aku kuli. Inilah nasib seorang anarchist (idealogi yang tak mungkin boleh buat aku lupa diri) wannabe..

Tetapi aku kembali tersenyum kerana sebab-sebab yang begini :

- 500 km x 60sen (mileage)

- RM 28 x 2 (toll)

- RM 60 (allowance)

- 8hrs x RM 19 (overtime)

Total = RM 568 (Horay!) + khamis cuti (double Horay!)

5 comments:

  1. dila raden said...:

    bro,name die heath ledger

  1. Unknown said...:

    gua pn nk panggil lu bro since u got RM568 utk rakan2..
    mnunggang ke sunway bukan lg satu masalah besar..

  1. damn! aku salah taip...
    tapi aku tak nak tukar kerna aku anarchist wannabe..hehe

  1. Anonymous said...:

    tah..heath ledger la weyyy

  1. Anonymous said...:

    marah betol kena outstation masa cuti..tapi xpela dapat pulangan yng cukup berbaloi..tu lah nasib manusia..haha..(^_^)