Bunga seragam, kumbang kaler macam-macam





Title : Bunga seragam, kumbang kaler macam-macam
Medium : Paper + Pen + Photoshop +
Technique : Sekolah Teknik dengan Vokasional tidak samakah?




Saya agak kurang selera menulis sejak kebelakangan ini. Untuk becerita tentang kemalasan saya, agak mengambil masa. Cerita kemaluan pula, apa ke jadahnya? Saya belum hilang akal lagi seperti kalian.

Mari saya bercerita tentang seseorang. Namanya Donaliah, menetap di kelantan. Beliau adalah kalangan oldies di daerahnya, oleh itu beliau lebih mesra dipanggil MekDonal. Kerja harian MekDonal adalah penjual burger secara pandu lalu dari tingkap rumahnya. Menjaga budak pula kerja part time warga tua ini yang di gelar MekD oleh budak jagaannya.

MekD mengakui burger beliau tidak sesedap mana, malah beliau menambah faktor nama yang banyak membantu kejayaan jualan burgernya. Ramai pelancong asing secara tidak sengaja telah dibawa ke kedainya oleh pemandu teksi yang salah faham. Di negeri MekD memang tiada McDonald seperti negeri-negeri yang ‘berparti di dahan jati’.

MekD fasih berbahasa ingeris, dulu dia penjaga Micheal Jackson. Malah MekD tidak percaya yang Jacko telah mati, itu kata MekD yang lebih selesa mengelar Jacko dengan nama ‘budok maike’ dalam bualannya. Dia mengaggap budok maike menipu kematian demi membayar hutang dengan lebih mudah dan mendapatkan kebebasan hidup selaku manusia biasa. “Ore banyok pitih, mampoh pun demo buleh Duplicate” kata-kata MekD mengakhiri ceritanya.

Saya lalu terfikir. Jika saya popular sejak kecil, dan setiap perlakuan saya sentiasa diadili dan diperhati. Saya adalah agung dalam bidang hiburan, idola setiap juara rancangan idola. Dan apabila populariti itu kian memakan diri, kontroversi lebih menbuncit berbanding perut-perut para politikus, hutang pula keliling pinggang seorang gergasi yang menceburi politik, dan hampir muflis. Cuba bangkit semula dengan persembahan paling hebat yang dijanjikan, namun faktor usia membataskan pergerakan lincah keagungan kamu selama ini. Dan jika ambil jalan mati, populariti menjadi berganda, konsert dapat ditontonkan secara rakaman dan kelihatan lebih hebat. Hutang langsai dan merasai kehidupan seperti manusia normal yang lain.

Maka saya akan pilih……






P/S :: Maaf, saya masih belum habis pilih lagi.

4 comments:

  1. ezzati said...:

    lor..bila nk abis pilih?

    Mc De penah denga

  1. Dewajiwa said...:

    walaweh..rindu sama lu lah bro.
    rindu dengan entri membuka kotak minda mcm nie.

    pilih lah hidup tanpa hutang:-D

  1. zizie ali said...:

    teori ttg kematian budok maike tu ada logiknya. haha

  1. whammy said...:

    bunga semua samakah