At Least I Speak!




Title : At Least I Speak!

Medium : Absolutely photoshop

Technique : cut + paste + edit + colour

Mengikut rancangan, aku tidak sepatutnya kembali untuk berblog pada tarikh hari ini. tapi cekal hati, gegar jemari ketagihan atmosphera dunia separa realiti ini. puluhan rokok bukan peneman ku lagi, ketebalan nikotin dalam peparu kiri lebih cepat tumbuh dari yang kanan. entah kenapa jgn tanya saya, agak-agak saja...

"Kami bukan nak buat apa-apa sekatan untuk mereka, tetapi kami rasa perlu mengenali mereka, dan mendali mereka. ini tujuan kami, dan itu yang Pak Hal* pesan dekat saya" petikan kata-kata Dato' Ahmad Shabery Cheek ape entah. Berikutan pendedahan terbaru kerajaan ONMU untuk membuat perjumpaan dengan pem-blog.

kata-kata saya. "APE KE GOBLOG?"

bagi kamu yang mendapat jemputan untuk duduk semeja bersama poolitikus ini, untuk sesi berkenal-kenalan. Bersedialah anda, untuk dijamu menu istimewa:

1) Ayam golek balut duit bernota-nota.

2) Kerabu tanah sebidang dua.

3) Habuan-apa-sahaja-janji-kamu-tulis-yang-elok-sahaja-pasal-saya masak tiga rasa

Nasihat saya jangan makan, dijamah pun jangan.

-------------------------------------------------------------------------------------------------

Bila ditanya lebih lanjut benarkah mereka tidak akan memberi sebarang sekatan kepada pem-blog? Beliau berkata " kita mungkin boleh bawa kuda ke tempat minum, tapi kita tidak boleh paksa kuda minum". Waduh!...Penuh metaforanya, sangat indah bahasanya, kerewang-kerewang awan larat pun penuh mengelilingi kata-kata Deep beliau itu.

kata-kata saya "JANGAN FIKIR KAMI TULIS BLOG, KAMI GOBLOG? GOBLOG!

Nasihat saya, sila baca kata-kata beliau itu tanpa sedikitpun mengambil kira metaforanya. Ianya bermaksud sangat direct. Biar abang terangkan pada adik-adik sekalian ya.. mereka mengistilahkan pem-blog sebagai kuda, maksudnya kita ini kuda dan bakal dikuda oleh mereka. belum apa-apa, mereka dah kata yang kuasa ada pada mereka dan kita hanya kuda, walau liar mana kata tetap di bawah kawalan mereka. kerana? kita ialah kuda....dan akan jinaklah kuda itu (dalam fikiran mereka) bila minuman yang disajikan itu ialah susu kuda betina yang masih dara (nota: ini ialah susu paling istimewa buat kuda).

hehe! aku bakal digelar black stallion (berdasarkan warna kulit dan otot-otot serata tempat).

-------------------------------------------------------------------------------------------------

Bila ditanya pula apa usaha mereka mendekati pem-blog ini?

Mereka akan membuat blog sendiri dibawah menteri penerangan dan isinya akan menarik golongan muda untuk membaca. kerana, ianya berbentuk santai dan ringan.

kata-kata saya "GO-BLOG, GOBLOG!"

Pertamanya disini, cubaan meracuni pemikiran warga-warga yang cetek pengetahuannya tentang kewujudan blog atau media alternativ ini. Dengan mencanang bahawa, tulisan-tulisan didalam setiap blog adalah berusurkan santai dan ringan, dalam erti lain ianya bukanlah sebuah bahan bacaan yang boleh dipercayai dan silalah percaya pada tulisan di akhbar-akhbar tempatan.

Keduanya pula, siapa bakal menulis tulisan ringan dan santai itu? yang pastinya bukan sasterawan negara. Bukan saya...anda? Ahadiat Akhasya mungkin?

Biarlah....yang penting sesiapa yang terjumpa dengan blog berunsur santai dan ringan penulisan org pro-kerajaan ini, teruslah linkkan pada saya. kerana saya ini orang muda dan sangat tertarik dengan penulisan yang santai dan ringan dan seratus peratus adalah kerajaan.

-------------------------------------------------------------------------------------------------

*Sila baca terbalik

p/s: saya sekarang sedang bercuti seketika menulis blog, kerana ada sesuatu yang perlu diselesaikan dahulu. bulan depan saya bakal kembali lagi. Tersentuh juga hati membaca komen penyinggah blog busuk tulisan orang bisu, pekak dan buta ini. terima kasih semua! harap post ini dapat mengubat rindu bersama.

owh! sebelum terlupa, karya diatas adalah nama sebuah kugiran bawah tanah tempatan yang kini telah bubar. Namanya sungguh kena dengan tajuk kali ini.

sampai berjumpa lagi.

(harap-harap dapat jemputan bersama politikus tu, lama tak mendengar org cuba menegakkan benang yang basah)

7 comments:

  1. Ayun S. said...:

    budeen! ko cuti ke mana?

  1. naznas said...:

    hahaha aku suke "APE KE GOBLOG?"hahaha bijak2,x sangka ko bole berfikir sejauh itu haha

  1. Anna Shariff said...:

    heh. setuju.

    at last.

    u spoke.

  1. dila raden said...:

    aku tag ko
    sile lah ye

  1. NeemoNeemo™ said...:

    Yang penting, saya nak ayam golek.
    Yeay!

  1. Anonymous said...:

    owh..at last i spok...
    metafora yang sgt mencongkam..
    x tercapai akal ku

  1. Anonymous said...:

    :: Gigih betol nak kuar kan lagi 1 karya ye.. Xpe,usaha sungguh2.. Karya yg sgt brilliant,hehe ::
    p/s : nak lollipop boleh? lama xdpt.. huhu!